Veho Oy:n Mercedes-Benz -korikorjaajia koulutettiin Amiedussa alumiinihitsaukseen. Alumiinikoriset automallit ovat yleistymässä erityisesti ekologisuutensa ansiosta. Alumiinin hitsaus vaatii kuitenkin erityisosaamista. Koulutus räätälöitiin Amiedussa tarkasti Mercedes-Benzin korikorjaajien koulutusohjelman mukaiseksi.

Mercedes-Benzin korikorjaajien koulutus on samanlaista ja yhtä vaativaa kaikkialla, tapahtuipa koulutus Suomessa tai Saksassa. Koulutus on portaittaista: perustason korimekaanikosta edetään työkokemuksen myötä korispesialistiksi, ja siitä kokemuksen edelleen karttuessa ylimmälle tasolle koriekspertiksi, vaikeiden vikojen diagnosointiin. Amiedun Veho Oy:lle räätälöimä alumiinihitsauskoulutus kuului korieksperttitasolle. Se toteutettiin Amiedun modernissa alumiinihitsaamossa Pitäjänmäessä Helsingissä.

Koulutus sisälsi teoriaa, hitsausharjoitteita sekä hitsaajan pätevyyskokeet.

– Teoriakoulutuksessa tutustuttiin alumiiniin materiaalina ja sen hitsauksen erityispiirteisiin. Korikorjaajien on hallittava korjaushitsaus hyvin monipuolisesti, Amiedun kouluttaja Jarkko Saarikoski valottaa.

Vantaalla sijaitseva Veho Oy:n korikorjaamo on Skandinavian suurin. Korikorjaamossa työskentelee mm. mekaanikkoja, korikorjaajia ja maalaajia. Korjattavissa autoissa on hyvin erilaisia vaurioita, ja niiden korjaaminen vaatii laaja-alaista ammattitaitoa. Välillä selvitään pienemmillä korjauksilla, mutta toisinaan joudutaan tekemään massiivisia korjaustöitä. Kolaritilanteissa vakuutusyhtiöt saattavat korjauttaa varsinkin kalliimman hintaluokan autoja suurilla summilla. Alumiinikoriset autot ovat yleensä juuri näitä.

Alumiinin hitsaamisessa on omat haasteensa.

– Alumiini käyttäytyy eri lailla kuin tavallisimmin autonkoreissa käytetty teräs, Amiedun kouluttaja Reetta Verho kertoo. – Sen hitsattavuus on huonompi, se lämpölaajenee enemmän ja vaatii terästä enemmän puhtautta. Alumiinin hitsaajilta vaaditaankin erityistä osaamista.

Alumiinista korimateriaalina tekee kiinnostavan sen keveys ja ekologisuus. Alumiinikori on täysin kierrätettävä. Se on kolmanneksen kevyempi kuin teräskori, mikä vähentää polttoaineen kulutusta. Keveys parantaa myös ajo-ominaisuuksia. Myös lujuus, muotoiltavuus ja korroosiokestävyys ovat alumiinilla erittäin hyvät.

– Autoteollisuudella on monia haasteita. Ekologinen ajattelu lisääntyy, ja päästöjä halutaan vähentää, Reetta Verho sanoo. – Alumiini on tähän erinomainen ratkaisu. Uskon, että lähitulevaisuudessa alumiinirakenteet lisääntyvät, ja myös perheautojen korit tullaan valmistamaan osin alumiinista.

Amiedu on kouluttanut ja pätevöittänyt hitsaajia jo kymmenien vuosien ajan, mutta autoala on uusi aluevaltaus. Veho Oy:lle toteutettu alumiinihitsauskoulutus räätälöitiin tarkasti asiakkaan tarpeiden mukaan. Pilottikoulutus onnistui hyvin.

– Koulutukseen osallistuneet korikorjaajat olivat erittäin motivoituneita ja innokkaita oppimaan uutta, Jarkko Saarikoski kiittelee.

– Heillä oli jo koulutukseen tullessaan vankka korikorjaajan ammattitaito ja kokemusta teräksen hitsaamisesta. Yhteistyö Veho Oy:n kanssa on ollut hyvin kiinnostava ja opettava kokemus myös Amiedun kouluttajille.

Teksti: Reetta Verho, Raija Törnvall
Kuva: Amiedu